دوره جدید / شماره ۱۵ / شماره پیاپی ۱۵ / شهریور ۱۳۹۱
۱۵

ادبیات امروز ایران

[یک]
راه سوم در ادبيات

[دو]
منشور بلورين ادبيات

[سه]
اشاعه‌ی ابتذالِ ادبي با حمايت از ادبياتِ عامه‌پسند
گفت‌و‌گو با منصور کوشان نويسنده و شاعر

[چهار]
اَخلاقِ برده‌گي
چگونه رُمانِ زرد اَفيونِ توده‌هاست

[پنج]
مردم گرایش به امرِ مبتذل دارند
گفت‌وگو با حافظ موسوي درباره‌ي ادبيات عامه‌پسند

ادبیات داستانی ایران

ضرورتِ چاپ انتقادي‌ منتخبِ‌ آثار جلال
گفت‌و‌گو با حسن ميرعابديني منتقد و محققِ ادبي درباره‌ي جلال آل‌احمدِ داستان‌نويس

تاریخ ادبیات جهان

[یک]
با بَدان‌ مَستيز

[دو]
آينه‌ی انقلابِ روسيه

[سه]
سیاست و تولستوی

شعر امروز ایران

[یک]
جيره‌خواران سفره‌ي عشق
چرا فريدون مشيري و شعرش به شهرت رسيدند؟

[دو]
روشنفكري فيگوراتيو
پنج قطعه در مورد فريدون مشيري

[سه]
مشيري، پاسخي به سوداهاي جوانان بود
گفت‌و‌گو با محمدعلي سپانلو شاعر و نويسنده

[چهار]
در ستايش راديکاليسمِ رومانتيك
نگاهی به کليت اشعارِ فريدون مشيري

شعر معاصر ايران

[یک]
بوطيقاي رنجوري

[دو]
زمینه‌ساز غزلِ نو

[سه]
موفق‌ترين غزل‌سرا بعد از حافظ
گفت‌و‌گو با کيومرث منشي‌زاده درباره شعر شهريار

یادداشت ماه

جامعه‌ی بازادبی و دشمنان آن
جستار‌هايي پيرامونِ رمان عامه‌پسندِ نخبه‌نُما – تکه‌ي آخر

نمایش

[یک]
غير ممکن، غير ممکن است

[دو]
اين آثار رنجنامه‌هاي من‌ هستند
گفت‌و‌گو با بهروز غريب‌پور، نويسنده و کارگردان تئاتر

[سه]
سختي اجرا لذت‌بخش بود
گفت‌و‌گو با عليرضا قرباني خواننده نقش حافظ

[چهار]
هم «بهروز» و هم «غریب»

[پنج]
نشانه‌هاي يک ذهن خلاق

[شش]
استاد خلق آثار فاخر

[هفت]
تجربه به ما کمک کرد
گفت‌و‌گو با علي پاکدست، طراح و سازنده عروسک‌هاي اپراي حافظ

[هشت]
از «رستم و سهراب» تا «حافظ»

یادداشت ماه

لحن یعنی همه چیز
درباره‌ی رساله‌ای کوتاه از نیچه

یادنامه

[یک]
خواب دربیداری
نگاهی به زندگی و آثار فرهاد مهراد (29 دي 1322- 9 شهريور 1381)

[دو]
هنوز صداي فرهاد را مي‌سازم

[سه]
نفس‌هاي خسته گنجشکک اشي‌مشي
صداي نوستالژيک نسل‌هاي مختلف

[چهار]
دل‌خسته این ميهمان‌خانه ميهمان‌کُش
روزي که صداي فرهاد براي هميشه در ذهنم حک شد

[پنج ]
تصويرگر موسيقي متفکرانه
در باب مکارم اجتماعي فرهاد

[شش]
جمعه‌ها خون جاي بارون مي‌چكه...

[هفت]
دل‌لرزه

[هشت]
حرکت در خور ستايش خانواده فرهاد
مناقشات قديمي بين هنرمندان و صداوسيما؛ اين بار فرهاد مهراد

[نه]
مرد تنها
نگاهي به ويژگي‌هاي بيان هنري فرهاد

[ده]
حالا فرهاد ساكن باغ فردوس است
گفت‌وگو با پوران گلفام (مهراد) همسر فرهاد

[یازده]
فرهاد را با صداي خش‌دار دوست دارم
برعکس آثار پس از انقلاب او

[دوازده]
مثل يک خواب؛ امّا کوتاه
فرهاد مهراد، دَه سال بعد

[سیزده]
صاحب سبک و مؤلف

[چهارده]
فارسي خواندن، باعث افت فرهاد شد
گفت‌وگو با منوچهر اسلامي، نوازنده گروه بلک کتز

[پانزده]
قرار ما کافه نادری
براي رفيق سال‌هاي دور، فرهاد مهراد

[شانزده]
از تعارف كم كنيم
به بهانه مراسم بزرگداشت فرهاد مهراد در باغ فردوس شميران

[هفده]
سال‌هاي بافرهاد، سال‌هاي بي‌فرهاد
ميان‌مايگي و موسيقي، مكرر

[هجده]
يه افق، يه بي‌نهايت

[نوزده]
تکرار ناشدني
براي فرهاد، هنرمندي که ترانه‌هايش انسان را تکان مي‌دهد

[بیست]
هنوز فرهاد مي‌خوانيم
به مناسبت مراسم بزرگداشت فرهاد مهراد در باغ فردوس شميران

تاریخ سینمای ایران

[یک]
از زخم‌هاي من بوي افتخار نمي‌آيد
چند روايت درباره‌ي «مرگِ يزدگرد»؛ فيلمي که روي پرده‌ي سينما نيفتاد

[دو]
رستگاری در آسیاب
مرگ یزدگرد به روایت بازیگر نقش آسیابان

[سه]
سینما هست، سینما نیست
میزگردی درباره‌ی اهمیت مرگ یزدگرد با حضور سعید عقیقی، محمد يعقوبي و حسين کياني

تاریخ سینمای جهان

[یک]
روزهاي خون و گيوتين
انقلاب فرانسه، دانتون و روبسپير

[دو]
دانتونِ آندري وايدا
درباره‌ی یک فيلم تاريخي قدرنديده‌ که حقش بود تحسين شود

[سه]
دانتون: بدترينِ دوران‌ها
يک تمثيلِ سياسي از بيهودگي و پوچي انقلاب‌هاي همراه با خشونت

[چهار]
در دل انقلاب
نقدي بر «دانتون» ساخته آندري وايدا

[پنج]
تاریخچه خشونت
از دانتون تا آمادئوس

سینما امروز جهان

[یک]
کابوس‌هاي اينجا و اکنون
يادداشتي بر پناه بگير، دوّمين فيلمِ جف نيکولز

[دو]
آشفتگي ذهن

[سه]
مردي که روي بادگير خانه‌اي ايستاده بود
گفت‌وگو با جف نيکولز درباره‌ي فيلم «پناه بگير»

کارتون

[یک]
نجات دادن درخت‌هاي تروفولاي زندگي
لوراکس چگونه ساخته شد

[دو]
داستان شگفت‌انگیز
نگاهي به اقتباس‌هاي سينمايي از آثار دکتر سوس

یادداشت ماه

زيرِ آفتابِ خوش‌خيالِ عصر
داستانِ اين روزهاي سينماي ايران

ادبیات

[چهره‌ی ماه]

«واسه دوچرخه‌تون اومدين؟»

استعاره‌هايي از شتر

[حاشیه‌ی ماه]

[سخن‌های ماه]

حلاجي جزء‌نگر‏ي‏ها

وهم و فقدان

[نویسندگان چه می‌کنند]

[پرفروش‌ها]

هنر گفتن و شنيدن

سینما

در حاشيه‌ي فيلم اِلِنا
قتلي به سردي هواي روسيه

در حاشیه‌ی فیلمِ شعر
شعر ديدن

در حاشيه‌ي مستند خانه‌ي قمر خانم
خاطره‌هاي پراکنده

در حاشيه‌ي مستند مينور/ماژور
براي همين خانه

[سینماگران چه می‌کنند]

در حاشيه‌ي فيلم برني
بستني تند!

هنر

درباره‌ی نمایشگاه کيارنگ علايي در گالری طراحان آزاد
بيگ بُرادِر

«کلمه‌، سکوت، کلمه» به کارگرداني مائده طهماسبي
از ميمون‌هاي در قفس تا مرگ لئون تروتسکي

آواي گل به کارگردانی یاسر خاسب
سودای تئاتر جسم‌ مندی

[هنرمندان چه می‌کنند]

به بهانه‌ي اجراي سمفوني کارون و بازي‌هاي پيرامون‌اش
موسيقي ِ باز و دشمنان آن

خاطره‌اي نداشتم، اگر هزار ساله بودم به کارگردانی قطب ‌الدین صادقی
هکاپ، هکاپ غمگين

یاد

خاموشي در آب
پرويز همايون‌پور، مترجم آثار ميلان كوندرا در درياچه‌ي لمان غرق شد

مُردن در خانه‌ي سوخته
محمود گلابدره‌اي در فقر و تنهايي از دنيا رفت

خاطرات

حسرتِ آب

ميهن‌پرستي را از مادرم آموختم

زندگي ياد است
روايت فخرالدين فخرالديني از 60 سال عکاسي از چهره‌هاي فرهنگ و هنر

هيچکاک گفت اين‌يکي را ننويس
داستان‌هايي از پشت‌صحنه‌ي شمال از شمالِ غربي، آواي موسيقي و چه‌کسي از ويرجينيا وولف مي‌ترسد؟

داستان

تهران، شهرِ آخرالزماني
مرداد 1357

آدمكش‌ها

بس است

سفرنامه

يادداشت‌ها و برداشت‌هايي از ژاپن: 1390-1388
پُشتِ درياها شهري‌ست

شعر

محمدعلي علومي

محمود معتقدي

پرويز خائفي

پوران فرخ‌زاد

آنژیلا عطایی

سميرا کرمي

شعر معاصر سوريه

نزار قباني

آدونيس

سنيه صالح

نوري الجراح

رشا عمران

محمد الماغوط

طنز

قولِ غولِ دوغ

فیلم نامه

چند بُرش از فيلم‌نامه‌ي ديوانه‌هاي ماهِ مه
دوگُل اين دانشجوها را دست‌کم گرفته بود...

کارگاه تجربه

بهنام تاكي

سيد سعيد احمدپور مقدم

در ميانه‌ي خاک

سرودِ ابراهیم در غربت

گالري

تصويرِ برتر
400 سال پس از ال گِرکو، اين نقاش برجسته رنسانس خبرساز شد

تذکر به کساني که حواس‌شان نيست
گپي با افشين زردين

نگاه دوم به زندگي انسان
گپي با کيارنگ علايي

از پیچیدگی خوشم نمی‌آید
گفت‌و گو با کیوان زرگری

نمایش نامه

اشک‌هاي خانم ترونخا

هنر و ادبیات جنگ

ماجرا فقط يک تفنگ نيست
ادبيات جنگ و دست‌هاي پنهان

در دفاع از زمينِ سوخته

ايستاده بر لبه‌ی تاريخ

نوشتنِ سکوت

وداع با اسلحه

خط باريکِ قرمز*

ديالکتيک

داستانِ روزهاي آخر جنگ

اين طرف و آن طرف خاکريز

برهنگي جنگ

نفرين‌هاي شاعرِ متعهد

جنگ است اسماعيل، جنگ است

در جنگ هيچ‌کس برنده نيست
درباره نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح

به‌سان قدیسان
درباره نمایش پچپچه‌هاي پشت خط نبرد و زمستان 66

کجاييد‌ اي شهيدان خدايي اثر هوشنگ کامکار
آن سکروجان عاشق کجايند امروز؟!

دايه دايه وقت جنگه اثر محلی
در مدح زنان متهور ايران‌زمين

همپاي جلودار اثر حسام‌الدين سراج
ماندگار مقطعي!

ممد نبودي ببيني اثر غلام كويتي‌پور
غرور ملي موسيقي و آزادي خرمشهر

‌اي لشگر صاحب زمان اثر حاج صادق آهنگران
جنگِ بد، مرگِ خوب...

کاروان شهيد اثر محمدرضا لطفی و شهرام ناظری
بهترین تصنیف دوران دفاع مقدس

بی‌واسطه
در حاشیه‌ی روایتِ فتح

هميشه همين‌طور بوده
نگاهي به دو فيلم باشو غريبه کوچک و آژانس شيشه‌اي

مرثيه‌اي براي يک حماسه
درحاشیه‌ی سفر به چزابه

ژانر جديد، هويت نوين
درحاشیه‌ی از کرخه تا راين

تجلي حقيقت
در حاشیه‌ی مستند شهري در آسمان

اين فصل را با من بخوان
هيوا ساخته رسول ملاقلي‌پور

نشانه‌گذاري گفتمان سينماي جنگ
ديده‌بان ابراهيم حاتمي‌كيا

[یک]
نچوي، آتش‌نشان جنگ

[دو]
کار از کار گذشته بود اما من ايستادم
نگاهي به شخصيت و آراء جيمز نچوي عکاس خبري جنگ

[سه]
عبور از وادی خطرناک
گفت‌و‌گو با جيمز نچوي عکاس جنگ به مناسبت انتشار کتاب «دوزخ» در ايران

[چهار]
از جنگ فاصله گرفته است
مجيد سعيدي از تجربه همکاري با جيمز نچوي مي‌گويد

[پنج]
زخمي عميق بر چهره دنيا

[شش]
عطشِ ديوانه‌وارِ تصوير
گفت‌وگوي با ساموئل آراندا، برنده جايزه «ورلد پرس فتو»

[هفت]
از نچوي ديوانه‌‌ترم
سعيد صادقي کار متفاوت عکاسان ايراني در جنگ مي‌گويد

[هشت]
عکس‌هاي جنگي که جهان را دگرگون کرد

شماره‌های قبلی

برداشت معمول از مطالب فقط با ذکر منبع به صورت کامل یعنی با دکر عبارت «ماهنامه تجربه»، تاریخ و شماره مجله آزاد است. بازنشر کلی مطالب مجله به هر نحوی، اعم از چاپی، دیجیتالی یا مجازی ممنوع است.