دوره جدید / شماره ۱۷ / شماره پیاپی ۱۷ / آذر ۱۳۹۱
۱۷

[چهار]

خاندان مديچي؛ الگويي براي مجموعه‌داران ما

 سيد محمد بهشتي/ کارشناس هنر
{ شناسه مقاله: 2427 }   { موضوع: هنر }   { بازدید: ۲۲۳۴ }

شماره ۱۷، آذر ۱۳۹۱

هنرهاي تجسمي ما نسبت به ارزش و جايگاه واقعي‌‌اي كه بايد در آن قرار گيرند هنوز خيلي فاصله دارد. شايد علتش اين باشد كه در كشورهاي ديگر اين هنرها از طرف دولت حمايت مي‌شود؛ در صورتي كه ايراني‌ها روي پاي خودشان جلو مي‌‌روند و به اتكاي توان و بنيه خودشان اين مسير سخت را طي مي‌كنند. اين، رقابتي سخت با كشورهايي است كه از طرف دولت‌شان حمايت مي‌‌شوند و از طرف ديگر سابقه بيشتري هم در اين عرصه دارند. از يك طرف خوشحاليم كه هنرمندان‌مان در عرصه‌هاي بين‌المللي حضور پيدا مي‌كنند، اما از طرف ديگر اميدوارم جايگاه بالاتري كسب كنند، به علت اينكه ايران ظرفيت‌هاي خيلي بالاتري دارند، جوش و خروشي كه در عرصه هنري ما هست همگي دلالت مي‌‌كند بر اينكه ايران بايد جايگاه وسيع‌تري نسبت به جايگاه مصري‌ها، ترك‌ها و سوري‌ها داشته باشد.

من فكر مي‌كنم مجموعه‌داران ايراني هنوز حضور كم‌رنگي دارند. براي حمايت از مجموعه خودشان هم كه شده بايد در اين موقعيت‌ها بيشتر حضور پيدا كنند. به نظرم مجموعه‌داران ما هنوز به اين كار، نگاه مادي دارند و هنوز نگاه‌شان هنري و فرهنگي نشده است. البته درست است كه بايد جنبه‌هاي اقتصادي هم مدنظر قرار گيرد، اما در دنيا اينطور است كه مجموعه‌داران بيشتر در ويترين فرهنگي و هنري ظاهر مي‌شوند، هر چند به جنبه مادي هم اهميت مي‌دهند. مجموعه‌دار در دنيا وظيفه ملي دارد و فقط اين وظيفه نسبت به مجموعه و پول خودش نيست. مجموعه‌‌دار نقش هنري و ملي ايفا مي‌كند. شما وقتي تاريخ هنر را هم نگاه كنيد، مي‌بينيد خاندان مديچي در دوران رنسانس جايگاه روشني دارد. فکر مي‌کنم اين خاندان بايد براي مجموعه‌داران ما يك الگو باشند. اخيراً شاهد برپايي سيزدهمين حراج کريستيز در دوبي بوديم. در شب دوم اين حراج شاهد نتايجي ضعيف بوديم.

مي‌دانيم که در ماه‌‌هاي گذشته مسأله نوسانات قيمت دلار و ريال به وجود آمده است. معتقدم همه اين عوامل در فروش پايين آثار ايراني در شب دوم اين حراج دخيل است؛ اما اين عوامل به ضرر مجموعه‌داران ما تمام نشده . درست است كساني كه در داخل ايران زندگي مي‌كنند، نقدينگي‌شان به ريال است؛ اما از طرف ديگر، مجموعه‌شان‌ هم نسبت به دلار ارزش پيدا كرده. اتفاقاً در شوك‌هايي كه از لحاظ اقتصادي ايجاد مي‌شود مجموعه‌داران مانند يك لنگر بايد عمل كنند چون هم بنيه اقتصادي و هم مديريتي دارند

تبلیغات

 

 

مرتبط در این شماره

تئاتر امروز ایران

بر این «هالو»‌40 سال عمرگذشته است

جشن نامه

اين زمان‌نوردي را آيا معنا و جادويي است؟

یک دانشکده هنری

براي اهالي فردا

دلسوزِ فرهنگِ اين سرزمين

پژوهشگر ِ سربه پايين

هنرمندي بدونِ ادا و اطوار

تنها چيزي که به دادش رسيد نقاشي بود

جانِ شيفته

در ِباغ سبز

موسيقي ايران

بر شانه غول

از همکاري با همايون راضي‌ام

به اندازه کافی جسارت دارم

رابطه اقبال و ابتذال

خوشبختيم که دو شجريان داريم

آواز ايراني در بستر تغييرات*

حکايت آن دلنشين لالايي

اخلاق‌مدار و حرفه‌اي

خاطره شیرین یک همکاری

نمايش ايراني

خاطره شاد از پایین شهر

آقای تمام عیار

افتاده‌حالي‌اش تمامي ندارد

آينه تمام‌قد گرفتاري‌هاي مردم

طهران شما و تهران ما

هنر امروز

وال استريتِ هنر خاورميانه

شانلِ شماره پنج

در نکوهش فضاي واسطه‌گري حاکم بر حراج‌ها

وضع اعراب و ايراني‌ها بهتر از ترک‌ها بود

تي‌شرت شيخ محمد را ۲۰۰ هزار دلار فروختند

بايد به كار همه هنرمندان بها داد

لزوم بازنگري در پديده حراج

يادداشت ماه

هنر نابازار

برداشت معمول از مطالب فقط با ذکر منبع به صورت کامل یعنی با دکر عبارت «ماهنامه تجربه»، تاریخ و شماره مجله آزاد است. بازنشر کلی مطالب مجله به هر نحوی، اعم از چاپی، دیجیتالی یا مجازی ممنوع است.