دوره جدید / شماره ۱۶ / شماره پیاپی ۱۶ / آبان ۱۳۹۱
۱۶

[چهار]

کار را که کرد؟ آنکه آغاز کرد

 نادر مشايخي
{ شناسه مقاله: 2289 }   { موضوع: هنر }   { بازدید: ۶۰۱ }

شماره ۱۶، آبان ۱۳۹۱

پس از چند سال دوري از ايران، زماني که به وطن بازگشتم با فضايي هنري مواجه شدم که با گذشته متفاوت بود. احساس کردم که هنرمندان جوان ايراني با پويايي عجيبي در حال کار و توليد آثار هنري هستند. اين هنرمندان با استعداد، احتياج به حمايت و پشتيباني دارند تا بتوانند خود را بهتر بيان کنند. متأسفانه اين را هم ديدم که کساني که خود هيچ‌گونه فعاليت هنري ندارند، سعي بر اين دارند تا با ديکته کردن نظريه‌هايي بي‌معني و تاريخ گذشته، ذهن جوانان را معطوف به خود کنند. تئوري‌پردازان مجبور خواهند بود تا اين واقعيت را مد نظر داشته باشند که ابتدا هنر وجود دارد و سپس تئوري‌پردازي و نه برعکس.

از سمتي ديگر اين را هم متوجه شده‌ام که برخي گالري‌داران در صدد ديکته خواسته‌هاي خود به هنرمندان جوان هستند. اين دوستان بايد بدانند که هنرمندان در درس ديکته ضعيف هستند. گالري‌داران اگر بتوانند ويژگي‌هاي يک هنرمند را کشف و راهي براي ارائه آن ويژگي‌ها به مخاطب پيدا کنند، خود تبديل به هنرمند مي‌شوند. کاشفان استعدادهاي جوان. اين کشف خود هنر است. در چنين موقعيتي گالري‌دار ديگر واسطه صرف خريد و فروش آثار هنري نيست. فکر نمي‌کنم راه ديگري وجود داشته باشد. پس پيشنهاد مي‌کنم در روش‌هاي خود تجديد نظر کرده و به همراه و مانند گالري ايست، در تلاش باشند تا استعدادها را پيدا کنند تا خود را از نابودي که هر لحظه نزديک‌تر مي‌شود نجات دهند.

و اما درباره الوين لوسيه. شنيدن آثار لوسيه به همان مقدار اهميت دارد که توجه به موسيقي جان کيج. قطعه «در اين اتاق نشسته‌ام» يکي از بهترين آثار اوست. ترجمه و اجراي اين قطعه توسط مهدي بهبودي در گالري ايست به يکي از آرزوهاي من جامه واقعيت پوشاند. در اجراي گالري ايست از همان وسايلي بهره گرفته شد که در زمان ساخت آن در دهه هفتاد ميلادي. يکي از ويژگي‌هاي اين قطعه ارائه امکاني است تا ما بتوانيم صداي «مکان» را بشنويم. امکاني که در يک روند اتفاق مي‌افتد. اين روند شامل محو شدن تدريجي زبان و تغيير گام به گام نحوه گوش دادن به اصوات است. دريافت‌کننده امکان اين را دارد که نوع گوش دادن خود را تغيير دهد. همين ويژگي باعث شده تا اين قطعه از جمله بهترين آثار قرن بيستم باشد. براي اولين بار بود که اين قطعه در ايران اجرا شد در کجا؟ در گالري ايست و اين يک آغاز بود.

تبلیغات

 

 

برداشت معمول از مطالب فقط با ذکر منبع به صورت کامل یعنی با دکر عبارت «ماهنامه تجربه»، تاریخ و شماره مجله آزاد است. بازنشر کلی مطالب مجله به هر نحوی، اعم از چاپی، دیجیتالی یا مجازی ممنوع است.